Jak reklamować części samochodowe? Wymiana części samochodowych wiąże się z podwójnymi kosztami. Trzeba najpierw znaleźć odpowiednio pasującą część, następnie dokonać jej zakupu i wymiany przez mechanika. Dany podzespół można wymienić samemu, ale nie ma gwarancji, czy zrobi się to równie dobrze jak mechanik. Zamiast oryginalnych elementów taniej jest kupić zamienniki ze złomowiska lub warsztatu. Zakupione części mogą być jednak wadliwe. Kiedy w takiej sytuacji można zażądać zwrotu pieniędzy i czy sprzedawca musi przyjąć zwrot?
Gwarancja czy rękojmia
Każdy zakup, nawet przez internet może oznaczać ryzyko utraty pieniędzy na część, która nie będzie pasować do samochodu. Może się okazać wadliwa, mieć mniejsze lub większe usterki, nie pasować wcale lub co gorsza, pochodzić z drugiej ręki. Największą pomocą w takiej sytuacji jest obrona swoich praw jako kupującego. Jeśli towar został sprzedany w salonie, przeważnie ze zwrotem nie ma większych problemów. Jak to jest, gdy sprzedawcą części jest warsztat? Co wtedy? Części do aut japońskich i koreańskich mogą być tak samo narażone na usterki fabryczne jak każdy inny produkt. Jeśli podejmiemy się zakupu w warsztacie, ważne jest, by wybierać te, które honorują ubezpieczenie OC. W razie jakichkolwiek problemów są jeszcze przepisy kodeksu cywilnego, na które można się powołać i które chronią w przypadku zgłoszenia reklamacji.

Inną znaną w handlu praktyką jest dochodzenie swoich praw na zasadzie rękojmi i gwarancji. Ta pierwsza spotykana jest znacznie części jeśli chodzi o podzespoły, gdyż jej zakres jest znacznie szerszy, niż ma to miejsce w gwarancji. Rękojmia na części przysługuje na rok czasu w przypadku sprzedaży dla firm i dwa lata dla osób fizycznych. Nie ma tu znaczenia czy sprzedającym jest salon, czy warsztat. Ustawodawca, określając definicję rękojmi, co do elementów samochodowych nakłada na producenta obowiązek minimum dwuletniej gwarancji na części, która przypada kupującemu. Jeśli transakcji dokonujemy w autoryzowanych salonie odpowiedzialność za wymianę, bierze na siebie salon, tak samo w warsztacie. Gwarancja daje możliwość całkowitej wymiany wadliwej części na nową i od tego czasu okres gwarancji liczony jest ponownie od zera. Gwarancja jasno i wyraźnie uszczegóławia charakter umowy oraz zasady reklamacji. W rękojmi jest inaczej. Nabywca może zażądać wymiany części na nową, jej naprawy, obniżenia ceny, lub gdy wada jest znaczna – całkowitego odstąpienia od umowy.
Niestety nie zawsze sklep czy salon pójdzie na rękę i od razu wymieni część na nową. Dlaczego? Sprzedawcy nie zawsze chętnie przyjmą zwrot jeśli nie będą mieć ku temu jasnych, wyraźnych i istotnych przesłanek. Jeśli zamówiony towar jest niezgodny z opisem lub posiada wadę fabryczną, wówczas nie ma problemu ze zwrotem. Jedynym przypadkiem, kiedy można dokonać reklamacji bez podania przyczyny, jest zamówienie online i czas zwrotu 14 dni.
Koszty montażu i demontażu
Zwrot pieniędzy za montaż w warsztacie jest trudny, ale nie niemożliwy. Szczególnie ciężko dokonać zwrotu z tytułu rękojmi za montaż takich elementów jak podzespoły elektroniczne, hamulce, opony, amortyzatory i sprzęgła. Jeśli nie znamy swoich praw, warto spróbować się dogadać z warsztatem, by w razie problemów mechanicy wymienili część drugi raz, ale już bez płacenia za robociznę, jednocześnie kupując ten sam towar za identyczną kwotę. Dlaczego czasem jest to dobry wybór? Otóż pójście sobie na rękę nie zajmuje tyle czasu co rozstrzygnięcia arbitrażowe. Wymiana części do aut koreańskich czy innych modeli nie niesie z sobą wówczas aż tyle zachodu. Zwrot kosztów za montaż i demontaż z tytułu rękojmi dzielimy na dwie grupy. Po pierwsze wtedy, gdy zakupu dokonano w warsztacie i tam odbył się montaż. Po drugie, gdy towar został nabyty w internecie na własną rękę.
Jeśli do naruszenia doszło w pierwszym przypadku, wówczas wszelkie żądania składa się na miejscu. Warsztat ma obowiązek wziąć na siebie koszt naprawy i wymiany uszkodzonej, nawet markowej części kia, jednocześnie biorąc na siebie zapłacenie za demontaż i ponowny montaż. W drugiej sytuacji należy zwrócić się do sklepu o zwrot za część oraz ponowny jej montaż. Jednakże jest to nieco problematyczna sytuacja, gdyż sprzedawca ma pełną możliwość odmówić zarówno podjęcia się wymiany jak i demontażu. Kodeks cywilny ściśle określa, że jeśli wartość tych prac jest wyższa niż wartość sprzedanej rzeczy, nie musi się tego podejmować. Prawem kupującego jest uzyskanie takie decyzji na piśmie popartej kosztorysem ewentualnych prac. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy jako konsument zgadzamy się na pokrycie większej kwoty. Kupujący decyduje czy dopłaci za prace montażowe, czy na skutek powstania szkody w wyniku zakupu wadliwej części, dogada się ze sprzedającym o zwrot kosztów za prace montażowe. A co, jeśli warsztat nie zamierza dokonać naprawy? Wtedy na zgłoszenie konsumenta, zleca się wykonanie prac naprawczych innej osobie (firmie). Całość kosztów z tym związanych musi pokryć sprzedawca lub warsztat. Także po jego stronie leży odpowiedzialność za bezpieczne wykonanie zlecenia i potencjalne koszty uszkodzenia czegoś w trakcie prac.